Grijs en belegen inmiddels, moet ik van gescheur met auto’s niet veel meer hebben. Stiekem
vind ik het echter soms nog wel aardig een uitdagende bocht ‘dubbel
klutsend’ te benaderen. Zo terugschakelen betekent dat je je pookje kortstondig in zijn vrij
zet, de koppeling daarna weer op laat komen, een vette stoot tussengas
geeft, de koppeling weer intrapt en pas daarna doorschakelt. Deze
gecompliceerde voet-hand-voet-hand-voet-actie dient razendsnel
uitgevoerd te worden. Vooral ook vanwege die heerlijke dot tussengas lijkt het alsof je Ayrton Senna himself bent, de verongelukte Formule 1-legende die in zijn hoogtijdagen ook zo schakelde. Deze manier van 'verzetswissel' komt dan ook uit de racerij en
wel uit de periode dat renwagens nog geen gesynchroniseerde bakken hadden en je daardoor wel zo gecompliceerd van verzet moést wisselen, wilde je je tandwielen niet naar de Filistijnen helpen. Net als veel would be-coureurs - voornamelijk mannen - voel ik me dan ook een hele coole
gast als ik zo fel aan mijn pookje rukkend een bocht induik,
wat natuurlijk een ronduit sneu gegeven is.
Nog
steeds is autonoom schakelen voor velen hét symbool van sportief
autorijden. Maar tijden veranderen. Zeker met de komst van
elektrische voertuigen verdwijnt het pookje snel. En om
eerlijk te zijn: wie dat ding eenmaal is ontgroeid wil hem nooit meer
terug. Sterker nog, het hele idee van stoer en zelfstandig autorijden
kan binnen afzienbare tijd naar het rariteitenkabinet. Echt
chaufferen bestaat straks nog nauwelijks doordat onze geliefd straatblik bol staat van
technieken die vrijwel alle bestuurstaken overnemen. Ergens las ik
dat de 'nieuwe auto' in feite een data producing embedded software
platform aan het worden is. Het zal allemaal wel, maar zéker is dat gehaast rukken aan je pookje z'n beste tijd heeft gehad. Hij gaat aanstonds in ruste. Tabee ouwe makker.
-----------
Klik HIER voor een korte opname van het voetenwerk dat nodig is bij 'dubbel klutsend' terugschakelen in de racerij. Om geen tijd te verliezen gebruikt een coureur dezelfde voet voor het remmen en tussengas geven. Hierbij remt hij (m/v) met zijn voorvoet terwijl hij tegelijkertijd met zijn hiel een dot gas geeft. Deze techniek staat bekend als heel and toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten