zondag 24 januari 2021

Ayrton Senna

Grijs en belegen inmiddels, moet ik van gescheur met auto’s niet veel meer hebben. Stiekem vind ik het echter soms nog wel aardig een uitdagende bocht ‘dubbel klutsend’ te benaderen. Zo terugschakelen betekent dat je je pookje kortstondig in zijn vrij zet, de koppeling daarna weer op laat komen, een vette stoot tussengas geeft, de koppeling weer intrapt en pas daarna doorschakelt. Deze gecompliceerde voet-hand-voet-hand-voet-actie dient razendsnel uitgevoerd te worden. Vooral ook vanwege die heerlijke dot tussengas lijkt het alsof je Ayrton Senna himself bent, de verongelukte Formule 1-legende die in zijn hoogtijdagen ook zo schakelde. Deze manier van 'verzetswissel' komt dan ook uit de racerij en wel uit de periode dat renwagens nog geen gesynchroniseerde bakken hadden en je daardoor wel zo gecompliceerd van verzet moést wisselen, wilde je je tandwielen niet naar de Filistijnen helpen. Net als veel would be-coureurs - voornamelijk mannen - voel ik me dan ook een hele coole gast als ik zo fel aan mijn pookje rukkend een bocht induik, wat natuurlijk een ronduit sneu gegeven is. 
Nog steeds is autonoom schakelen voor velen hét symbool van sportief autorijden. Maar tijden veranderen. Zeker met de komst van elektrische voertuigen verdwijnt het pookje snel. En om eerlijk te zijn: wie dat ding eenmaal is ontgroeid wil hem nooit meer terug. Sterker nog, het hele idee van stoer en zelfstandig autorijden kan binnen afzienbare tijd naar het rariteitenkabinet. Echt chaufferen bestaat straks nog nauwelijks doordat onze geliefd straatblik bol staat van technieken die vrijwel alle bestuurstaken overnemen. Ergens las ik dat de 'nieuwe auto' in feite een data producing embedded software platform aan het worden is. Het zal allemaal wel, maar zéker is dat gehaast rukken aan je pookje z'n beste tijd heeft gehad. Hij gaat aanstonds in ruste. Tabee ouwe makker. 

-----------
Klik HIER voor een korte opname van het voetenwerk dat nodig is bij 'dubbel klutsend' terugschakelen in de racerij. Om geen tijd te verliezen gebruikt een coureur dezelfde voet voor het remmen en tussengas geven. Hierbij remt hij (m/v) met zijn voorvoet terwijl hij tegelijkertijd met zijn hiel een dot gas geeft. Deze techniek staat bekend als heel and toe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten