Het vliegtuig kruist op 30.000 voet. Onder de 737 glijdt een
laagvlakte vreedzaam voorbij. In de cockpit voeren de twee piloten
standaardprocedures uit. Geen vuiltje aan de lucht. Wel fronst de co zijn wenkbrauwen
als hij ontdekt dat hun koers ietwat afwijkt van de vluchtleidingsdata. De
captain stelt hem echter gerust: het ligt aan de gyroscoop die hoognodig
gereset dient te worden. Eigenlijk had hij dat voor de
take off moeten doen, maar om vertraging te voorkomen
koos hij ervoor de startprocedure in te korten. De captain besluit daarom de
gyroscoop nú te resetten, in de lucht, een fluitje van een cent, volgens hem.
De TV-kijker - het betreft namelijk een aflevering van
Aircrash Investigation – weet genoeg: dit gaat hartstikke fout. De formule is hem bekend.
Er lijkt niets aan het handje, maar onderhuids is de gyroscoop op hol geslagen.
Of een schroefje los getrild. Of een lullig leidinkje schuurt langs een ander
lullig leidinkje. Of iets met ijsafzetting. Of corrosie. Of de gezagvoerder is suïcidaal.
Of een mecanicien heeft geknoeid tijdens de laatste onderhoudsbeurt. Of iets met metaalmoeheid. Of...
Spannend? Zeker, helaas speelt zich dit vroeg of laat ook met
ons lichaam af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten